Baza wiedzy

Współczesne narzędzia pracy dla sektora medycznego


Dodał: Medicalonline Data: 14.09.2019

MedicalOnline.pl | 2017-06-02

Na sukces placówki medycznej wpływa nie tylko jakość świadczonych usług i wykwalifikowany personel, ale również poziom obsługi oraz wszystkie procesy zarządcze. Konieczność planowania wizyt w czasie, dynamika zmian w rejestracji pacjentów, potrzeba powiadomień czy zarządzanie zespołem specjalistów wymusza wykorzystanie narzędzi usprawniających realizacje usług. Które z nich sprawdzą się najlepiej?

Coraz częściej i coraz chętniej korzystamy ze specjalistycznych produktów, zabiegów oraz form leczenia. Zainteresowanie tą sferą powoduje, że konkurencja na rynku rośnie, dlatego coraz trudniej jest zdobyć zaufanie pacjenta. Powodem są bardzo duże oczekiwania wobec tego typu usług, co jest zarówno szansą, jak i wyzwaniem dla całej branży health&beauty. Chcąc odnieść sukces i zjednać sobie grono sympatyków, należy utrzymywać wysokie standardy, a także zadbać o to, aby wyróżnić się na tle pozostałych placówek. Trudno określić jeden sprzyjający temu czynnik. Na pewno istotnym jest zespół pracowników, jaki należy budować w oparciu o prawdziwych profesjonalistów, korzystających z wysokiej jakości produktów oraz specjalistycznego sprzętu. Wyróżnikiem powinna być również innowacyjna oferta, a także wyjątkowe podejście do pacjenta i budowanie z nim trwałych relacji. Dziś wsparcie dla każdego z tych elementów stanowią nowoczesne technologie. 

– Nowoczesne rozwiązania IT już dawno wkroczyły do placówek medycznych usprawniając proces diagnostyczno-terapeutyczny, a jednocześnie całość procesów obsługi pacjenta. W Certusie już od wielu lat standardem jest elektroniczna dokumentacja medyczna, dzięki której personel medyczny we wszystkich placówkach ma dostęp do danych pacjenta, a to znacznie usprawnia proces leczenia. W formie elektronicznej prowadzone są też terminarze poradni, co połączone jest z przypominaniem pacjentom dzień wcześniej drogą SMS-ową o umówionej wizycie. Co istotne, pacjent może w wiadomości zwrotnej odwołać taką wizytę, dzięki czemu zwalnia termin dla innych potrzebujących takiego świadczenia – wylicza Maciej Majewski, Dyrektor ds. Sprzedaży Prywatnej Lecznicy Certus.

Dostępne współcześnie narzędzia pozwalają też zwiększać skuteczność działań marketingowych oraz wpływają na widoczność marki w internecie. W zależności od skali biznesu czy założonych celów można wybrać rozwiązania idealne dla swojej działalności.

Tradycyjnie i skutecznie, czyli postaw na e-mail marketing

Newslettery czy nawet pojedyncze mailingi, w których można informować o nowościach ofertowych, promocjach lub bezpłatnych badaniach, to wiadomości wciąż chętnie odbierane przez dużą część społeczeństwa. Oczywiście tego typu e-maile każdego dnia konkurują z innymi, zatem warto zatroszczyć się o to, żeby ten wysłany przez nas wyróżnił się formą i treścią oraz żeby na pewno trafił do odbiorcy. Warto korzystać również z rozwiązań, które pozwalają komunikat dostarczyć szybko i skutecznie. Przykładem jest EmailLabs, serwer SMTP w chmurze współpracujący z największymi dostawcami skrzynek e-mail w Polsce, dzięki któremu wysłana wiadomość nie zostanie zablokowana przez filtry spam serwisów pocztowych.

Przykłady podobnych narzędzi: Redlink, Freshmail

Krótko, treściwie i szybko – wybierz komunikację mobilną SMS

Komunikacja SMS to prosta, szybka i skuteczna forma przekazu. Wiadomość można wysyłać i odbierać bez konieczności dostępu do internetu. Sami Polacy wyrażają zainteresowanie otrzymywaniem takich komunikatów od firm i instytucji, z których usług korzystają – z ostatnio przeprowadzanego badania Komunikacja SMS w Polsce wynika, że prawie 58% ankietowanych chciałaby otrzymywać powiadomienia o umówionych wizytach, a 55% o możliwości odbioru recept czy wyników badań. Badanie cyklicznie od kilku lat przeprowadza Platforma SerwerSMS.pl, która umożliwia m.in. realizację promocyjnych kampanii mobilnych w obszarze B2C i B2B. Do komunikacji udostępnia wiadomości tekstowe (SMS), wiadomości multimedialne (MMS) oraz wiadomości głosowe (VOICE). – Obecnie SMS-y przypominające o umówionej wizycie to standard. Klienci nie tylko akceptują takie powiadomienia ale ich oczekują. W dobie pośpiechu bardzo łatwo jest zapomnieć o ważnych datach, zatem na systemie przypomnień SMS korzystają zarówno firmy, ze względu na dużo niższy procent nieodmówionych wizyt, jak i klienci, którzy bardzo często na kolejną wizytę musieliby długo czekać. Mając własną bazę klientów, dzięki SMS-om można znacząco poprawić zarówno wizerunek, jak i marketing – podsumowuje Daniel Zawiliński Managing Director COO SerwerSMS.pl

Inne przykłady tego typu narzędzi: SMSLabs, Infobip, mProfi, Tyntec

Elektroniczny pomocnik

Wszędzie tam, gdzie wysoka jakość obsługi klienta jest priorytetem warto wdrożyć Asystenta CRM. Umożliwia on pełną obsługę książki korespondencji, danych kontaktowych osób czy kontrahentów oraz planowanie, zlecanie i przypominanie o zadaniach. Pozwala on na tworzenie różnego rodzaju tabel do przechowywania danych i baz, a także późniejsze ich przeszukiwanie czy analizę statystyk oraz drukowanie raportów. Eksport danych do popularnych formatów, w tym do arkuszy kalkulacyjnych, czy możliwość pracy z urządzeń przenośnych USB znacznie wpływają na komfort użytkowania. 

Podobne programy: Sugar CRM, VTiger

Inteligentny gabinet

Prowadzenie zeszytów wizyt i dokumentacji medycznej wymaga dużych zasobów nakładu pracy. W jej organizacji pomaga platforma iGabinet – kompleksowe oprogramowanie rozwijane w ramach ścisłej współpracy z lekarzami, które dostarcza placówce szeregu narzędzi usprawniających zarządzanie elektroniczną dokumentacją medyczną. To podstawowa cecha tego rozwiązania i jednocześnie jego największa zaleta, dzięki której codzienna praca w wielu przypadkach staje się zautomatyzowana. Narzędzie pozwala na wystawianie paragonów i faktur, posiada wbudowaną bazę leków oraz ułatwia współpracę z laboratoriami. Rozwiązanie to dedykowane jest gabinetom lekarskim, stomatologicznym, rehabilitacyjnym.

Inne przykłady: EuroSoft, Gabinet JZK, Kuracjusz (sanatoria)

 

Social Media

Internet oferuje nam szereg platform społecznościowych doskonałych do promocji oferty oraz bezpośredniej komunikacji z pacjentami. Natychmiastowe reagowanie na potrzeby internautów oraz angażowanie ich w życie placówki, to doskonały sposób na budowanie lojalności oraz zaufania. Kluczem do transparentnego wizerunku są też publikowane w tych serwisach opinie, które najskuteczniej powiększają grono zainteresowanych usługami, gdyż są podstawowym narzędziem weryfikacyjnym użytkowników tych serwisów. Ponadto wykorzystując Facebook czy You Tube można docierać do różnych, stargetowanych uprzednio odbiorców i pokazać przyjazną twarz szpitala czy przychodni. Prowadząc wybrany kanał możemy wykorzystywać zdjęcia, gify, filmy, możemy to robić sami lub we współpracy z wyspecjalizowaną agencją. W generowaniu przyciągającego contentu i pozyskiwaniu odbiorców w przypadku Social Mediów ograniczać może w zasadzie tylko wyobraźnia.

Jak widać narzędzi wspierających pracę czy promujących usługi w sektorze zdrowia jest bardzo wiele, a ich różnorodna specyfika oraz koszty wdrożenia pozwalają na dopasowanie do indywidualnych potrzeb, z uwzględnieniem wielkości i struktury danej działalności.


fb