Szukasz sprzętu medycznego? Wypełnij darmowe zapytanie
Wypełnij darmowe zapytanie
MedicalOnline.pl wyszukuje najlepszych dostawców
i przesyła im Twoje zapytanie
Dostawcy przesyłają Ci oferty handlowe dotyczące zapytania
sprzęt medyczny
Wyślijzapytanie ofertowe

Nie takie Chiny straszne… Polsko-chińska współpraca szansą dla branży medycznej?

ZARYS International Group | 2016-07-25
Nie takie Chiny straszne… Polsko-chińska współpraca szansą dla branży medycznej?

W ostatnich miesiącach można zaobserwować wyraźną aktywność w kwestii gospodarczego partnerstwa polsko-chińskiego. Po wizycie prezydenta Dudy w Pekinie, nastąpiła rewizyta prezydenta Xi Jinpinga w Polsce, co jednoznacznie wskazuje, że strona chińska podchodzi poważnie do swoich zapowiedzi o stworzeniu silnego szlaku handlowego, z Polską jako jednym z głównych partnerów. Te zapowiedzi i działania stwarzają możliwości do zaistnienia polskich marek na jakże perspektywicznym rynku chińskim.


W tej chwili Chiny są dla Polski strategicznym partnerem jeśli chodzi o import towarów. Olbrzymia ilość produktów dostępnych na naszym rynku pochodzi z Kraju Środka, zaczynając od odzieży, a na elektronice kończąc. Również w branży medycznej produkty pochodzenia chińskiego stanowią duży udział w rynku, oczywiście zakres produktowy i jakościowy jest bardzo różny. Mamy na rynku tanie i kiepskie jakościowo produkty, pochodzące z niezweryfikowanych fabryk, a z drugiej strony zaawansowany sprzęt medyczny, produkowany w fabrykach spełniających wyśrubowane normy i o najwyższych stopniach certyfikacji.  W tej chwili większość podstawowych produktów medycznych, takich jak szpatułki czy kompresy gazowe pochodzi z Chin. Ze względu na skalę produkcji Chiny stanowią również bardzo istotne źródło jeśli chodzi o surowce i półprodukty, z których potem sprzęt medyczny jest produkowany w Polsce. Na przykład obecnie wielu producentów kupuje w Chinach komponenty czy też włókninę przeznaczoną do zestawów dedykowanych do procedur przeprowadzanych na blokach operacyjnych.


Jakie są więc zatem szanse na choćby częściowe odwrócenie tego trendu? Patrząc z perspektywy branży medycznej na pewno jest to możliwe. Polska dzięki swojej wielkości i potencjałowi rynku medycznego posiada dość szeroką bazę producentów sprzętu medycznego. Wiele firm znalazło swoją niszę stawiając na produkty wysokospecjalistyczne, takie jak elektrody do badań elektrofizjologicznych serca czy cewniki do embolektomii. Właśnie na takie, zaawansowane technologicznie produkty jest zapotrzebowanie na rynku chińskim. Niestety w przypadku wyrobów medycznych przeszkodą mogą być bardzo skomplikowane i kosztochłonne procesy rejestracji. W tej jednak kwestii trzeba liczyć na coraz większe zaangażowanie polskich służb dyplomatycznych, Ministerstwa Rozwoju, a także innych agend rządowych, które mogą skutecznie wspierać polskich przedsiębiorców chcących przebrnąć przez gąszcz trudnych procedur.


Koszty pracy są w naszym kraju stosunkowo niskie w porównaniu do takich państw, jak Niemcy czy Francja. Produkcja w Polsce pozwala poza tym na większą elastyczność i szybsze reagowanie na potrzeby klientów. Co równie ważne, wyraźnie obserwowalne jest coraz większe uznanie na świecie dla polskich towarów. Produkty „made in Poland” z sektora medycznego są na przykład bardzo pożądane na Bliskim Wschodzie czy też w Afryce Północnej. Dlaczego miałyby nie trafić do Chin?


Tym bardziej, że w Chinach zmienia się sytuacja demograficzna. Pomimo olbrzymiego potencjału ludzkiego, odczuwalne są braki wykwalifikowane siły roboczej, a coraz większa świadomość mieszkańców Chin powoduje ich masowy exodus do dużych miast. Znacząco wpływa to na wzrost kosztów pracy.


Dodatkowo, następuje reorientacja chińskiej produkcji na produkty bardziej zaawansowane i innowacyjne, gdyż podstawowe artykuły nie są w stanie już zagwarantować odpowiedniej rentowności biznesu.


Wykorzystanie coraz silniej zauważalnej zmiany sytuacji gospodarczej na świecie oraz przemyślana i konsekwentna strategia rozwoju, własne zaplecze kapitałowe, a także odwaga w podjęciu ryzyka biznesowego w ekspansji na inne rynki może, i w wielu przypadkach już jest, podstawą do odniesienia sukcesu przez polskie firmy na świecie – czemu więc nie postawić też na Chiny?

 

Podsumowując, rynek chiński mimo swojej specyfiki i trudności wejścia, dzięki swojemu potencjałowi stanowi na pewno bardzo ciekawą perspektywę i jest wart uwagi. Natomiast pewne jest, że sukces odniosą jedynie najwytrwalsi przedsiębiorcy.



Paweł Ossowski

Wiceprezes Zarządu ZARYS International Group
Ekspert rynku wyrobów medycznych

Brak tagów