Szukasz sprzętu medycznego? Wypełnij darmowe zapytanie
Wypełnij darmowe zapytanie
MedicalOnline.pl wyszukuje najlepszych dostawców
i przesyła im Twoje zapytanie
Dostawcy przesyłają Ci oferty handlowe dotyczące zapytania
sprzęt medyczny
Wyślijzapytanie ofertowe

Kiedy stres jest groźny dla zdrowia

planetpr | 2015-03-02

Kwestie oszczędzaniazazwyczaj są poruszane w kontekście ekonomicznym. Tak naprawdę oszczędzaniemożna również rozpatrywać w odniesieniu do zdrowia. Coraz więcej osób chcącpoprawić swój status materialny forsuje organizm pracą ponad normę zapominająco własnym zdrowiu. Zaniedbania w tym zakresie mogą jednak szybko doprowadzić dosytuacji, kiedy ilość nagromadzonych pieniędzy nie wystarczy by odratowaćutracone zdrowie.

Stresgroźny dla zdrowia

Najbardziej groźny jest stres długotrwały, wtedyorganizm ludzki zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Najpierw zawodzi psychika,pojawiają się kłopoty ze snem, nadchodzi rozdrażnienie, apatia niejednokrotniekończąca się depresją. Ciało też szwankuje, zaburzenia układu krążenia, układu trawiennego,przewlekłe bóle głowy, obniżenie odporności, niepokojące kołatanie serca czy wzrostciśnienia krwi sprzyja zawałom i udarom mózgu.

Niedenerwuj się bo dostaniesz zawału - ile jest prawdy w tym stwierdzeniu?

Żyjąc w pośpiechu, stałympoczuciu braku czasu, gubiąc się w nadmiarze obowiązków,  brakuje nam wytchnienia, nie potrafimymądrze gospodarować naszym życiem. Stajemy się nerwowi, zestresowani. Atymczasem, to właśnie stres jest jedną z głównych przyczyn zawału serca.

Skąd się bierze stres? On się rodziw naszej głowie. Jest rodzajem mechanizmuobronnego. Wszystkie bodźce mobilizują podstawowe funkcje organizmu. Celem jest uniknięciezagrożenia. Mózg wysyła sygnały do całego ciała i przygotowuje się na odparcieataku.

Dobrze znamy uczucie szybkiego bicia serca przed jakąś trudną sytuacją.Kołatanie, bóle w okolicach klatki piersiowej, duszności, osłabienie, uczucielęku te wszystkie objawy mogą sygnalizować zawał. Szybciej bijące serce zaczynasię męczyć, potrzebuje więcej tlenu do normalnego funkcjonowania.

Badaniawykazują, że nerwy, gniew, nadpobudliwość, niewłaściwe odżywianie wywołująspadek odporności immunologicznej. W wyniku tego nasz organizm ma problem zezwalczaniem bakterii i wirusów.  Bywatak, że człowiek przestaje sobie radzić w sytuacjach wymagających dużejmobilizacji organizmu. Jeśli są one powtarzalne i długotrwałe  dochodzi do niekorzystnych zmian wfunkcjonowaniu narządów wewnętrznych, w tym również do choroby wieńcowej jak izawału serca. 

Cenne minuty

Ratownicy medycznikażdego dnia toczą walkę z czasem o ludzkie życie. Problemy ze strony układukrążenia od lat bowiem znajdują się w czołówce najczęściejwystępujących chorób naszego społeczeństwa.

W przypadkuschorzeń kardiologicznych liczą się minuty, można jednak  znacznie przyspieszyć proces leczenia dziękinowoczesnym technologiom informatycznym, a dokładniej telemedycynie. Ta forma opieki zdrowotnej wykorzystujerozległe możliwości nowoczesnej telekomunikacji, umożliwia szybką diagnozę izapewnia opiekę medyczną poprzez natychmiastowe przesyłanie niezbędnychinformacji, takich jak zdjęcia rentgenowskie, echogramy czy wyniki badań EKG -mówi Mieszko Skoczylas z Physio-Control.

Kardiolodzy twierdzą, że„czas to mięsień", im szybciej pacjent dotrze na zabieg, tym mniejsza jestmartwica mięśnia sercowego i wzrasta szansa na skuteczną pomoc oraz powrót dopełni zdrowia.

Jedzzdrowo!

Organizm po kilku tygodniachżycia w stresie osiąga poziom wyczerpania. Układ nerwowy jest przeciążony.Niektórzy w stresie zjadają większe ilości pożywienia, inni wręcz nie mogą nicprzełknąć. W diecie nie powinno zabraknąć produktów zawierających witaminy zgrupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,dodają energii i sił (kasze, warzywa, produkty zbożowe, nasiona roślinstrączkowych, mięso i ryby).

W jadłospisieważna jest też wit. C wzmacniająca układ odpornościowy, chroni przed infekcjami(owoce cytrusowe, porzeczki, truskawki, papryka). Niezbędny magnez znajdziemy wgorzkiej czekoladzie, orzechach, fasoli czy płatkach owsianych. Dieta powinnabyć bogata w świeże owoce i warzywa. A co na tzw. przegryzkę? Najlepiej miećpod ręką surową marchew, kalarepę, rzodkiewkę, ogórka lub paprykę. Podgryzając uspokajamysię i zaopatrujemy nasz organizm w cenne witaminy i minerały.  

Jeśli zadbamy o dostarczanienaszemu organizmowi odpowiedniej ilości witamin, eliminując przy tym produktyszkodliwe z łatwością będziemy w stanie przeciwstawić się każdej sytuacjinerwowej.

Czynniki łagodzące stres

Regularny odpoczynek, posiłki,ćwiczenia fizyczne, unikanie nadmiernych ilości kofeiny, alkoholu itytoniu, posiadanie zwierząt to tylko niektóre z czynników, które pomogą uporaćsię z nadmiernym stresem.

Pół godzinny spacerkażdego dnia. Kontakt z naturą, pachnący świeżością las czy śpiewptaków, mogą dostarczyć energii na cały następny tydzień. Możliwośćwygospodarowania czasu tylko dla siebie, spotkanie z przyjaciółmi, rozmowa zkimś bliskim, czytanie, wszystko to eliminuje napięcie. Najważniejszym jest, aby stres szybkowyeliminować, zanim się przekształci w chorobę przewlekłą, wyniszczającąorganizm i bardzo trudną do zwalczenia.

Do kogo popomoc

Skoro jednak przewlekający stres ma negatywnywpływ na stan naszego zdrowia, warto rozważyć zgłoszenie się do lekarza. Do jakiego lekarza się zgłosić? W pierwszej kolejności z objawamistresu udajemy się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej(POZ) – mówi Witold Rezner z CentrumMedycznego Zdrowie. Lekarz medycyny rodzinnej pomoże ustalić w  jakim stopniu bóle głowy, dolegliwościjelitowe, bezsenność, kołatanie serca czy podwyższone ciśnienie tętnicze sąpodyktowane poważnymi zmianami chorobowymi – dodaje.

W poważniejszych przypadkach lekarz rodzinny kierujepacjenta na konsultację do poradnispecjalistycznej. Gdy jednak lekarz specjalista nie jest w stanie jednoznaczniestwierdzić zmian chorobowych, wtedy pomocną staje się poradnia zdrowiapsychicznego. Psychiatra ocenia czy pacjent cierpi na depresję czy nazaburzenia nerwicowe i czy ew. jest mu potrzebna terapia.

Do lekarzapsychiatry można zgłosić się bez skierowania, najlepiej umawiając wcześniejwizytę, ustalając najbliższy termin i dogodną godzinę, a także wybierając czywizyta ma być prywatna czy refundowana przez NFZ – radzi Witold Rezner z CentrumMedycznego Zdrowie.

Stresu nie dasię niestety całkowicie wyeliminować, można jedynie trochę zredukować, alepamiętajmy, że nasze samopoczucie i kondycja zarówna fizyczna jak i psychiczna,zależą tylko i wyłącznie od nas. Wszelka aktywność fizyczna, uprawianie sportusą niewątpliwie najlepszym sposobem, aby okiełznać stres. Aby zapewnić sobiedobre samopoczucie warto również pamiętać o odpowiedniej dawce dobrego humoru każdego dnia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Stresu nie dasię niestety całkowicie wyeliminować, można jedynie trochę zredukować, alepamiętajmy, że nasze samopoczucie i kondycja zarówna fizyczna jak i psychiczna,zależą tylko i wyłącznie od nas. Wszelka aktywność fizyczna, uprawianie sportusą niewątpliwie najlepszym sposobem, aby okiełznać stres. Aby zapewnić sobiedobre samopoczucie warto również pamiętać o odpowiedniej dawce dobrego humoru każdego dnia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi: zdrowie