Szukasz sprzętu medycznego? Wypełnij darmowe zapytanie
Wypełnij darmowe zapytanie
MedicalOnline.pl wyszukuje najlepszych dostawców
i przesyła im Twoje zapytanie
Dostawcy przesyłają Ci oferty handlowe dotyczące zapytania
sprzęt medyczny
Wyślijzapytanie ofertowe

Kampania „Ciśnienie na życie” zbadała kardiologów

MedicalOnline.pl | 2013-10-07
Kampania „Ciśnienie na życie” zbadała kardiologów

26 i 27 września w Hali Stulecia we Wrocławiu przedstawiciele kampanii „Ciśnienie na życie” zbadali wiek serca kardiologów, którzy uczestniczyli w XVII Międzynarodowym Kongresie Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. W ciągu dwóch dni przebadano 477 osób.

Kampania „Ciśnienie na życie” już po raz trzeci odwiedziła Wrocław. Tym razem wykwalifikowana ekipa pielęgniarek czekała na wszystkich gości Kongresu PTK oraz odwiedzających Halę Stulecia 26 i 27 września. Każda chętna osoba mogła bezpłatnie sprawdzić wiek swojego serca. Z pomocą lekarzy, pielęgniarek oraz specjalnie przygotowanej aplikacji , organizatorzy kampanii prowadzą pierwsze na taką skalę w Europie badanie przesiewowe, dzięki któremu Polacy mogą sprawdzić, ile lat mają ich serca. Z badań skorzystało 477 gości XVII Międzynarodowego Kongresu Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Aplikacja „Wiek serca” pozwala stwierdzić, czy u pacjenta istnieje zwiększone ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu. Występuje ono wtedy, gdy obliczony wiek serca jest wyższy od wieku metrykalnego. Dobra wiadomość – wiek serca można obniżyć! Może to uczynić każdy, kto zmieni dietę i styl życia na bardziej zdrowy oraz w razie potrzeby, będzie skutecznie leczył tzw. czynniki ryzyka zawałów serca i udarów mózgu, takie jak nadciśnienie tętnicze, wysoki cholesterol, otyłość, cukrzyca, palenie, brak aktywności fizycznej i stres. 

„Pielęgniarka lub lekarz po zbadaniu ciśnienia tętniczego krwi, zmierzeniu obwodu brzucha oraz przeprowadzeniu wywiadu dotyczącego przebytych chorób, przyjmowanych leków, może jednym kliknięciem sprawdzić wiek serca pacjenta” – komentuje dr hab. T. Zdrojewski, koordynator badania NATPOL 2011. „Obecnie aplikacja będzie narzędziem wykorzystywanym podczas badań w ramach kampanii „Ciśnienie na życie”, ale w przyszłości może także ułatwić pracę lekarzom, a przede wszystkim pomoże pacjentom lepiej zrozumieć stan swojego zdrowia oraz wykryć czynniki ryzyka wystąpienia zawału serca czy udaru mózgu” – dodaje.

Badanie wieku serca jest niezwykle istotne ze statystycznego punktu widzenia. Z danych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego wynika, że choroby układu sercowo-naczyniowego odpowiadają za 48% zgonów w Polsce. Niestety ponad 65% kobiet i 76% mężczyzn przyznaje, że nie wykonuje regularnie pomiarów ciśnienia tętniczego krwi. Niecałe 10% badanych zdecydowało się regularnie mierzyć ciśnienie ze względów profilaktycznych . 

Warto pamiętać, że każdy wykonany pomiar ciśnienia krwi w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej „Ciśnienie na życie” to złotówka przekazana przez sponsora na rzecz Kliniki Zdrowego Serca w Zabrzu.

Informacje o Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „Ciśnienie na życie”

Polfa Warszawa Grupa Polpharma jest sponsorem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Ciśnienie na życie”. Akcja ma uświadomić Polakom, jakie ryzyko niesie ze sobą brak profilaktyki schorzeń układu krążenia. Jak bowiem wynika z badania przeprowadzonego przez PBS w listopadzie 2012 roku „Nadciśnienie tętnicze - czy wiemy o nim wszystko?”, wiele osób po pięćdziesiątym roku życia nie zamierza diagnozować stanu swojego zdrowia. Znaczna część ankietowanych zaczęła regularnie mierzyć cieśnienie krwi dopiero po przykrym wypadku zdrowotnym (np. zawale serca). Co więcej, w społeczeństwie wciąż dominują złe nawyki żywieniowe oraz brak ruchu. Panuje też przekonanie, że konsultacja lekarska i badania profilaktyczne są domeną starzejącego się pokolenia.

Jednym z głównych zadań kampanii jest przeprowadzenie 200 000 pomiarów ciśnienia krwi. Badania będą wykonywane w centrach handlowych, letnich i zimowych kurortach, a także podczas ważnych konferencji biznesowych, masowych wydarzeń sportowych oraz pielgrzymek. Kampania „Ciśnienie na życie” zawita też na uniwersytety trzeciego wieku, by przekonać aktywnych seniorów do regularnych badań układu krążenia.

Działania kampanii „Ciśnienie na życie” będą prowadzone do końca 2013 roku. Akcję zwieńczy sporządzenie raportu „Serce Polaka”, w którym wykorzystane zostaną dane z tysięcy pomiarów ciśnienia tętniczego. Istotnym przedsięwzięciem będzie także wsparcie najbliższych obchodów Światowego Dnia Serca, które przypadają 29 września 2013 roku. Pamiętaj! Każdy wykonany pomiar ciśnienia to złotówka przekazana na rzecz Kliniki Zdrowego Serca w Zabrzu.