Szukasz sprzętu medycznego? Wypełnij darmowe zapytanie
Wypełnij darmowe zapytanie
MedicalOnline.pl wyszukuje najlepszych dostawców
i przesyła im Twoje zapytanie
Dostawcy przesyłają Ci oferty handlowe dotyczące zapytania
sprzęt medyczny
Wyślijzapytanie ofertowe

Jak sprawnie przeprowadzić informatyzację przychodni?

MedicalOnline.pl | 2013-09-02
Jak sprawnie przeprowadzić informatyzację przychodni?

Opis wdrożenia systemu do zarządzania przychodnią i rozliczeń z NFZ firmy Mediporta w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej OPIEKUN w Ostrowcu Świętokrzyskim

Założenia i przygotowanie do informatyzacji

Nałożenie na przychodnię obowiązku raportowania uprawnień pacjentów poprzez system eWUŚ do Narodowego Funduszu Zdrowia było głównym powodem instalacji oprogramowania. Jednak kierownictwo przychodni zadecydowało, że warto pójść o krok dalej i wprowadzić narzędzie, które pozwoli na stopniowe przechodzenie na pełną elektroniczną dokumentację medyczną.

Przebieg wdrożenia

Ile trwało wdrożenie i jakie były jego etapy?

„Wdrożenie przebiegło błyskawicznie - całość zajęła dokładnie 2 miesiące. W listopadzie uzyskaliśmy dostęp do wersji testowej programu w celu zapoznania się z jego możliwościami. Równoległe odbyło się kilka spotkań z przedstawicielami firmy Mediporta, podczas których przekazywaliśmy swoje uwagi i oczekiwania co do dostosowania aplikacji do naszych potrzeb. Większość zmian, które nas interesowały, zostało przygotowanych w grudniu, co umożliwiło nam wystartowanie z normalną pracą z programem już 1 stycznia. Dzięki temu uniknęliśmy wszystkich problemów z wykorzystaniem systemu eWUŚ, o których słyszymy od kolegów i koleżanek z innych placówek. Kompletny raport statystyczny za styczeń wysłaliśmy do NFZ bez większych problemów już 2 lutego” – opowiada pani Maria Ligenza z NZOZ OPIEKUN.

Placówka zdecydowała się na zakup używanych laptopów i rozłożenie płatności na okres 3 miesięcy, co pozwoliło na sfinansowanie inwestycji całkowicie z bieżących środków własnych, bez angażowania dodatkowych funduszy. Dodatkowym zakupem były drukarki do wydruku recept bezpośrednio w gabinetach. 

Jakie obszary placówki zostały zinformatyzowane?

„Obecnie oprogramowanie funkcjonuje u nas w poradniach specjalistycznych, stomatologicznej i w pielęgniarskiej opiece długoterminowej, w rehabilitacji, a od marca wdrażamy je również w podstawowej opiece zdrowotnej” – komentuje pani Maria.

Zastosowane rozwiązania

Jakie funkcjonalności zostały wdrożone w placówce?

W przychodni NZOZ OPIEKUN dzięki oprogramowaniu firmy Mediporta możliwe jest:
  • samodzielne wprowadzanie przez lekarzy informacji o wizytach stomatologicznych,
  • rejestracja informacji o świadczeniach w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej, pielęgniarskiej opieki długoterminowej oraz rehabilitacji w ośrodku dziennym,
  • automatyczne sprawdzenie statusu ubezpieczenia i kodów z systemu eWUŚ,
  • sprawne rozliczenie z NFZ oraz z zewnętrznymi kontrahentami, dla których NZOZ realizuje usługi USG,
  • dostęp do bieżącej listy leków i refundacji,
  • wysyłanie pacjentom powiadomień SMS o umówionych wizytach,
  • rejestracja i rozliczanie świadczeń Podstawowej Opieki Zdrowotnej (wdrożenie planowane na marzec).


Jakie są zalety systemu i w jaki sposób usprawnił pracę w przychodni?

„Produkt firmy Mediporta spodobał nam się od razu - jest przejrzysty, ma dobrze określone role użytkowników - to wszystko powoduje, że pracuje się w nim dobrze i o wiele łatwiej przekonać lekarzy do wprowadzania na bieżąco danych o wizytach. To pierwsze z usprawnień jakie program wprowadził do naszej placówki - dane pojawiają się w systemie na bieżąco i nie musimy rezerwować sobie kilku dni pod koniec miesiąca na przeniesienie wizyt. Kolejne wynika z fantastycznej obsługi eWUS-ia - cała komunikacja i raportowanie odbywa się w tle, jedyne co musimy zrobić to wprowadzić pacjenta do kalendarza najpóźniej w dniu wizyty (lub przypisać pacjentowi okres opieki OPD). Korzystamy również z automatycznych przypomnień SMS dla pacjentów” – opowiada pani Ligenza.

NZOZ OPIEKUN oprócz tych zakontraktowanych z NFZ, świadczy także usługi medycyny pracy dla firm oraz wykonuje badania USG dla innych placówek. Dzięki oprogramowaniu firmy Mediporta w jednym systemie pracownicy przychodni mają dostęp do bieżącej wartości wykonanej umowy z NFZ i do raportów rozliczających pracę lekarzy, którzy także sami na bieżąco mogą śledzić sumę wykonanych punktów.

Jak zmienił się schemat pracy w przychodni?

System uporządkował i usystematyzował pracę personelu. Większość pracy wykonują osoby w recepcji: sprawdzenie ubezpieczenia, zapis pacjenta na wizytę, ewentualne odwołanie wizyty, przyjęcie płatności za wizytę prywatną, wystawianie faktur, nadzór nad deklaracjami, kontrola nad prawidłowością wpisów personelu medycznego w dokumentacji medycznej i inne. Zwiększenie uprawnień osób w rejestracji odciążyło personel medyczny i pozwoliło mu się skupić na wizytach pacjentów, badaniu, rehabilitacji, wykonywaniu zabiegów medycznych.

„Oprogramowanie uprościło nam rozliczenia z NFZ. Nie jest (prawie) potrzebna osoba do "wstukiwania" danych, dzięki czemu mniej więcej dziesięciokrotnie przyspieszyło się generowanie sprawozdań. Ogólnie dużo mniej czasu potrzebujemy na rozliczenia. Generowanie i odbieranie raportów jest intuicyjne” – opowiada pani Maria Ligenza.

Personel chwali sobie prostotę i intuicyjność oprogramowania. System znacznie ograniczył możliwość popełnienia pomyłek, ze względu na fakt, że sam wykonuje lokalnie wiele weryfikacji realizowanych przez NFZ na raportach statystycznych, co aktywnie blokuje możliwość wprowadzenia błędnych danych i wysłanie ich w raporcie. Takie rozwiązanie pozwala na zatwierdzanie większej liczby wizyt w NFZ już w pierwszym raporcie.

Dużym udogodnieniem jest fakt, że system jest rozwiązaniem internetowym, a administrowaniem i przechowywaniem danych zajmuje się firma Mediporta, co eliminuje koszty zakupu serwera oraz przetwarzania i przechowywania danych.

Jak personel placówki ocenia współpracę z firmą Mediporta?

„Współpraca z autorami programu jest genialna. Mamy program ściśle dopasowany pod indywidualną specyfikę placówki - chyba jedyny taki na rynku. Program dostosowuje się do nas, a w sytuacji pojawienia się jakichkolwiek problemów, kontakt do naszego indywidualnego opiekuna skutkuje szybką reakcją i błyskawicznym rozwiązaniem problemu.”

Dane Klienta:
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej OPIEKUN
ul. Słowackiego 58
27-400 Ostrowiec Świętokrzyski

Firma wdrażająca:
Mediporta sp. z o.o.
ul. Wspólna 40
61-479 Poznań