Szukasz sprzętu medycznego? Wypełnij darmowe zapytanie
Wypełnij darmowe zapytanie
MedicalOnline.pl wyszukuje najlepszych dostawców
i przesyła im Twoje zapytanie
Dostawcy przesyłają Ci oferty handlowe dotyczące zapytania
sprzęt medyczny
Wyślijzapytanie ofertowe

Sylwetka w czasie i po ciąży-najnowsze zalecenia

Centrum Rehabilitacji Taurus | 2010-04-23
Sylwetka w czasie i po ciąży-najnowsze zalecenia

W zdrowej mamie zdrowy maluch – aktywna ciąża z Centrum Rehabilitacji Taurus

Ciąża to jeden z najpiękniejszych okresów w życiu kobiety, wiąże się on jednak
z gwałtownymi zmianami w naszym organizmie. Aby ból kręgosłupa, żylaki, opuchnięte nogi czy rozstępy nie zakłóciły nam radosnego oczekiwania na dziecko, warto jest zadbać o prawidłową formę w czasie ciąży. Anna Wadowska, fizjoterapeutka z Centrum Rehabilitacji Taurus radzi, co zrobić, by zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości, ułatwić poród, a przy tym szybko wrócić do dawnej sylwetki.


Ciąża to okres intensywnych przygotowań przed narodzinami dzidziusia, w którym z wielką dokładnością urządzamy dziecięcy pokój, gromadzimy malutkie ubranka, kupujemy butelki i smoczki. Nie możemy jednak zapomnieć, że nasz organizm równie intensywnie pracuje i zmienia się wraz z rozwojem malucha. Gwałtowne zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety sprawiają, że przyszłe mamy odczuwają niekiedy dokuczliwe efekty ciąży. Ruch w okresie ciąży jest bardzo istotny, łagodzi niemiłe dolegliwości, zmniejsza napięcie i stres, a także przygotowuje kobiece ciało do porodu. Niestety wiele kobiet
z obawy o dobro dziecka rezygnuje z jakiejkolwiek formy wysiłku. Należy jednak pamiętać, że odpowiednio dobrane, łagodne ćwiczenia poprawią samopoczucie młodej mamy, a przy tym pozytywnie  wpłyną na prawidłowy rozwój dziecka- tłumaczy Anna Wadowska, fizjoterapeutka Centrum Rehabilitacji Taurus.

Aktywna w ciąży

Kobieta w ciąży potrzebuje ruchu i ćwiczeń. Jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań, nie należy rezygnować z gimnastyki i aktywnej formy spędzania czasu. Po zakończeniu pierwszego trymestru, kiedy minie największe ryzyko poronienia,  śmiało można zabrać się do pracy nad własną formą. W okresie ciąży zrezygnować należy z ćwiczeń wysiłkowych, narażających nas na wszelkiego rodzaju kontuzje czy urazy. Wskazane jest  również zredukowanie  niepotrzebnych wstrząsów, dlatego też klasyczny rower dobrze jest zamienić na rowerek stacjonarny, który nie tylko wyeliminuje wibracje, ale zabezpieczy nas przed niepotrzebnym upadkiem. Centrum Taurus swoim pacjentkom umożliwia skorzystanie z takiej formy ruchu pod okiem doświadczonego personelu  - podkreśla Anna Wadowska z Centrum Taurus. Ćwiczenia w okresie ciąży charakteryzują się łagodniejszą dynamiką i mają na celu wzmocnienie mięśni, rozciągnięcie więzadeł i poprawę krążenia, szereg zajęć tego typu dostępnych jest w ofercie Centrum Rehabilitacji Taurus.  Idealnym zestawem dla przyszłej mamy jest pilates, joga i różnego rodzaju ćwiczenia oddechowe czy rozciągające. Pomogą one przygotować kobiece ciało na wysiłek związany z porodem, a także złagodzą ból w trakcie jego trwania. Ważne jest by mięśnie dna miednicy były odpowiednio rozciągnięte, wtedy poród przebiegnie w znacznie łatwiejszy sposób.
 – dodaje Anna Wadowska, fizjoterapeutka z  Centrum Rehabilitacji Taurus. Delikatne ćwiczenia w czasie ciąży wzmacniają mięśnie kręgosłupa, przygotowując go tym samym na noszenie dużego ciężaru w postaci brzuszka i likwidując niepotrzebne bóle.

Szczęśliwa mama i zdrowy maluszek

Odpowiednia forma aktywności fizycznej pozytywnie wpływa zarówno na kobietę, jak i na rozwijającego się w jej brzuchu maluszka. Ruch pobudzając krążenie krwi nie tylko eliminuje opuchliznę nóg oraz ryzyko powstania żylaków, ale zwiększa również dotlenienie dziecka, co znacznie wpływa na  jego prawidłowy rozwój. Dziecko odczuwa wszystkie emocje matki. Podczas wykonywania ćwiczeń w organizmie kobiety wydziela się serotonina, czyli hormon szczęścia, poprawia to znacznie samopoczucie i likwiduje stres, a przecież rozluźniona mama to również spokojny maluch – podkreśla Anna Wadowska, specjalistka z Centrum Rehabilitacji Taurus.  Wysiłek fizyczny sprawia również, że dużo łatwiej jest się kobiecie zrelaksować, cieszyć chwilą odpoczynku, a w efekcie i zasnąć, co odgrywa ogromną rolę we właściwym przebiegu ciąży.

Idealne sylwetka  po ciąży

Dbałość o sprawność i kondycję w okresie ciąży pomoże nam znieść trudny okres, a dodatkowo szybciej powrócić do dawnej formy. Wyćwiczenie mięśni dna miednicy jest szczególnie przydatne podczas porodu, jednak często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo istotne jest to również
w naszym późniejszym życiu. Ćwiczenie mięśni Kegla sprawia, że macica po porodzie znacznie szybciej się obkurcza i regeneruje. Zapobiega to również wypadaniu narządów rodnych czy nietrzymaniu moczu w starszym wieku - tłumaczy Anna Wadowska z Centrum Rehabilitacji Taurus. Podczas ciąży przybieramy na wadze, a skóra ulega maksymalnemu rozciągnięciu, efektem tego są zbędne kilogramy i nieestetyczne rozstępy. Kobietom po porodzie w celu zmniejszenia widoczności rozstępów na brzuchu czy biodrach polecamy krioterapię, czyli leczenie zimnem. Dobrym rozwiązaniem jest również laseroterpia, przy pomocy której nie tylko zmniejszmy rozstępy, ale i spłycimy blizny powstałe po cesarskim cięciu. Dla młodych mam, pragnących szybko powrócić do dawnej sylwetki, polecałbym również terapię energotonową Hi ToP – rewitalizuje ona organizm, podnosi jego odporność, a także działa jak bezinwazyjna  lipoliza. Wprowadzana energia rozbija komórki tłuszczowe wygładzając skórę, likwidując celullit, a nawet spalając tkankę tłuszczową- radzi Anna Wadowska fizjoterapeutka z Centrum Taurus.

Ciąża to dziewięć miesięcy, w czasie których ciało kobiety przystosowuje się do pełnienia roli matki. Odpowiednio dobrane ćwiczenia pomogą znieść trudny okres, przygotować nasz organizm do zachodzących w nim zmian, a także szybko powrócić po porodzie do dawnej formy i sylwetki, dzięki temu  niedoskonałości naszego ciała nie zakłócą radosnych chwil z dzieckiem.